bagrunn 01

bagrunn 01
bakgrunn 01

tirsdag 8. september 2015

Variasjon i undervisningen med QR-koder!

Med QR-koder kan du enkelt lenke opp til nettsteder og sende elevene dit du vil, alt de trenger er en telefon eller et nettbrett med QR-leser.



I går da jeg jobbet med å lage noen oppgaver på learningapps.org, kom plutselig mine øyne til å se QR-kode nederst i bildet. Jeg forstod raskt at denne nettsiden genererte QR-kode til prøvene og hjernen min begynte å jobbe - hvilke muligheter gir dette?

Jeg snakket med noen kolleger om emnet og vi begynte å spinne på mange ideer. Etter et raskt søk på nettet, fant jeg en side der man lager QR-koder selv og hekter dem direkte til en URL-adresse. Nå forstod jeg at det var et hav av muligheter jeg ikke hadde testet ut, her er en liten liste med forslag med muligheter vi kom på i farta:

Eksempel på nettsted der en kan enkelt lage QR-koder
1) Man kan lage små oppgaver om ulike emner i for eksempel grammatikk og henge dem opp rundt i klasserommet. Etter behov kan elevene scanne koden og jobbe med oppgaver om det emnet man trenger. Kodene og oppgavene kan byttes ut innimellom for variasjon.

2) Ønsker man mer variasjon og bevegelse, kan man henge opp koder rundt omkring på skolen - kanskje man kan ha en pågående quiz og la oppgavene lede dem til et løsningsord?

3) Man kan lenke opp til filer i public folder på dropbox, her kan man lenke opp direkte til ulike filtyper. Ukeplanen kan enkelt henges opp i klasserommet med kode elevene kan scanne selv. Hva med å lage et rebusløp på engelsk ved hjelp av lydfiler for å lære elevene retningsinstruksjoner? Man leser inn en fil som forklarer dem hvor på skolen de må gå for å finne neste post, ved hver post er det en ny kode samt en bokstav eller liknende de må notere.
Her er en kode som er lenket opp til intervju med de lokale
ordførerkandidatene. Jeg har hengt den opp på skapet i
klasserommet

4) Viktige nyheter, som for eksempel lokalavisens presentasjon av ordførerkandidatene, kan lett lenkes opp med QR-kode, slik jeg har gjort her. Elevene kunne med dette lett gå inn og se påvideontervju med hver enkelt kandiat.

Dette er noen få ideer til hvordan man kan gjøre undervisningen litt morsommere med dette enkle verktøyet, her er det også bare fantasien som setter grenser. Dette gir også helt andre muligheter for å kunne utvide klasserommet og ta hele skolebygningen i bruk-  bare pass på at elevene har nettilgang!

1 kommentar:

  1. Eller QR koder for lærernes adresser, mobilnr. o.s.v. Ukas nøtt.

    SvarSlett