bagrunn 01

bagrunn 01
bakgrunn 01

søndag 31. mai 2015

iPad: Lage e-bøker med Book Creator

Book Creator er en av app-ene elevene liker veldig godt å jobbe med, her kan de lage flotte lærebøker om emner og la kreativiteten løpe løpsk. Som lærer har jeg også lært meg at denne app-en er fin til å lage undervisningsmateriell for min egen del.




Jeg har tidligere nevnt at Book Creator er min absolutte favoritt-app. Det meste av materiellet jeg bruker i klassen har jeg produsert i Book Creator. Det tar ganske lag tid, men det er flere fordeler:
- du velger selv ut det materiellet du synes passer til din din undervisningsgruppe. Du kan også lett tilpasse undervisningsmateriellet individuelt - kanskje noen trenger en kortere tekst eller ha lydfiler der stemmen leser enda saktere og tydeligere. Dette er lett å få til og det er ikke synlig hvem som har annet materiell enn resten av klassen.
- boka blir elektronisk - den er lett å distribuere og det er lett å gjøre endringer. Blir noe forandret,
kan man bare sende bøkene ut på nytt
- med iBooks kan man lett kombinere tekst, video, lyd og bilder - samt lenke opp til eksterne kilder. Elevene kan få flere måter å lære et emne på uten å måtte gå veien om flere verktøy/bøker

Eksempel på tekst laget i Book Creator
Etter å ha laget bøker det siste skoleåret for flere ulike emner, har jeg landet på en "mal" som jeg synes fungerer for min undervisningsgruppe. Jeg har en overskrift (1) og en kort tekst (2), teksten kan være fem-ti setninger. Siden dette er engelsk-bøker, har jeg lest inn teksten på engelsk og norsk for dem, dette ligger som lydfilokoner rett under teksten (3 og 4). For å komme med mer informasjon eller illustrere teksten, legger jeg ofte med en video (5). I dette eksempelet er den en KeyNote-presentasjon jeg har holdt for klassen, som jeg har kjørt gjennom Explain Everything (kan leses om her og her). Det går også an å sette inn bilder eller noe annet som illustrerer teksten. Mot slutten av teksten har jeg en gul rute med gloser (6), disse er dermed lett synlige. Etter glosene har jeg lenket opp til en liten test laget på siden learningapps.org.

Jeg har vært veldig fornøyd med bruk av slike bøker i undervisningen og jeg har fått gode tilbakemeldinger fra klassen. Dette er arbeid som tar mye tid, så det er alltid en vurderingssak hva man skal bruke tiden sin på. Dersom du ønsker å vite mer om Book Creator, har jeg laget en liten introduksjon her.

BC vs iBooks Author
Så - hvorfor bruker jeg ikke det mer profesjonelle programmet iBooks Author? Her er det et enkelt svar -tid. Jeg har satt meg noe inn i hvordan iBooks Author er og ser at man kan gjøre mye med utforming, inndeling i kapitler og bruke flere widgets enn med Book Creator. Dessuten må du bruke en Mac for å jobbe med iBooks Author, mens det er veldig mye lettere å kunne lage materiell med iPad-en når det måtte passe deg. Målet må vel være at jeg også strekker meg, så etterhvert blir det nok mer arbeid med iBooks Author for meg også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar